lauantai 3. syyskuuta 2011

Markkinoinnista palveluun


Kävin koulutuksessa osallistujien kanssa esimerkinomaisesti läpi muutamien yritysten Facebook-sivuja. Otos oli osallistujien mielenkiinnon mukaista: Aurinkomatkat, Finnmatkat, Kilroy Travels, Marimekko, OP-Pohjola, Sampo-pankki...

Kahdelle näistä emme löytäneet Facebook-sivuja: Kilroylle ja Sammolle. Oliko syy vääränlainen hakusana, sitä en tiedä, mutta perille emme päässeet.

Mielenkiintoista oli katsoa, mitä yritykset kertovat itsestään perustietona ensimmäiseksi avautuvalla sivulla. Osa tyytyy markkinoimaan kulloistakin kampanjaansa, toinen kertoo nimensä historiaa.

OP-Pohjola oli ottanut asiakaslähtöisen lähestymisen: Tiedot-sivulla viis veisattiin Facebookin kankeista esitemäisistä väliotsikoista (kuten Perustettu), ja sen sijaan keskityttiin kertomaan asiakasta palvelevia asioita, kuten yhteystietoja.

Triviaali huomio kenties, mutta se luo merkittävää ensivaikutelmaa: OP-Pohjola viestii olevansa asiakasta varten Facebookissa. Monella yrityksellä - muillakin kuin tässä mainitulla - somestrategia tuntuu olevan kovin markkinointikeskeistä. Sivuilla keskitytään "tykkääjien" laskemiseen tai erilaisten arvontojen puffaamiseen.

Palvelulähtoinen asennoituminen someen auttaisi sitä, että asiakas voi kokea yrityksen Facebook-sivun palvelukanavaksi, ei vain kivoja kilpailuja järjestävän firman mainoskanavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos aktiivisuudestasi!