torstai 3. maaliskuuta 2011

Osallistu Automaattivastausbingoon

Postasin pari viikkoa sitten toisessa blogissani meiliin tulevista automaattivastauksista. Niissä on usein ihmisen nimi alla, mutta koko viesti huokuu mallipohjaa ja persoonattomuutta. Mallipohjissa on yhtä paljon henkilökohtaisuutta kuin sisäministeriön strategiassa.

Haluatko tietää, onko organisaatiossasi mallipohjia ja automaattivastauksia? Osallistu Automaattivastausbingoon.

Hauska Automaattivastausbingo

Poimi käsiisi kymmenkunta yrityksesi sähköpostiviestiä, jotka ovat lähteneet asiakkaille vastauksena näiden kysymyksiin. Lue meilit läpi ja vertaa alla oleviin väitteisiin. Saat yhden pisteen jokaisesta kohdasta, joka toteutuu.
  • Aloitus on "Hei!"tai "Hyvä asiakkaamme" ilman asiakkaan nimeä. (Huom! Saat kaksi pistettä, jos aloitusta ei ole, vaan viesti alkaa suoraan asian hoitamisella.)
  • Viesti on sanastoltaan ylimalkainen. Kirjoittaja puhuu "tuotteesta" tai "palvelusta" eikä käytä tuotteen tai palvelun nimeä. Kirjoittaja saattaa myös ohjeistaa lukijaa kolmannessa persoonassa: "asiakas" voi tehdä sitä ja tätä.
  • Asiakkaan tyyliä ei huomioida. Rentoa asiakasta teititellään tai virallista sinutellaan.
  • Asiakkaan lisäkysymyksiin ei ole vastattu, koska mallipohja hoitaa vain yhden asian kerrallaan.
  • Viestin tyyli ei ole luontevaa kieltä, vaan se on ulkoa opeteltua jorinaa, jota näkyy merkonomiopiskelijoiden tenttikirjoissa. "Ohessa tarjouksemme sähköpostiviestiinne liittyen" ja "Toivomme tarjouksemme johtavan ostopäätökseen" ja "Kiitämme saamastamme palautteesta".
Pisteet

1–2 pistettä
Yrityksesi antaa henkilökohtaista palvelua lähes aina. Lisätkää personoitua asiakaspalvelua ja valtuuttakaa asiakaspalvelijat olemaan luontevampia. Yksi pieni kielivirhe on pienempi paha kuin persoonaton mallipohja.

3–4 pistettä
Yrityksesi edustaa tyypillistä suomalaisfirmaa. Persoonaton palvelu on perusoletus, ja joskus vahingossa meilejä syntyy myös ilman mallipohjia. Yleensä ruodusta lipeäjää nuhdellaan ankarasti.

5–6 pistettä
Yrityksesi on mallipohjien ja rutiinivastausten mallifirma. Sinun kannattaa ryhtyä pitämään oppitunteja Neuvostoliiton* viranomaisille.

7 pistettä
Huuda "Bingo!" ja ryhdy etsimään työpaikkaa, jossa ymmärretään edes jotain asiakaskokemuksesta.


*Ai niin, Neuvostoliitto kuoli jo mahdottomuuteensa. Harmi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos aktiivisuudestasi!