keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Mitä jos yksityisyyden aika on ohi?

Suomalainen ei enää ujostele. Jopa tietokirjailija ja it-guru Petteri Järvinen mainitsi taannoin blogissaan, että häntä ei haittaisi, jos joku saisi hänen verikokeensa tulokset käsiinsä suojaamattoman sähköpostin takia. Järvinen on valmis luovuttamaan pienen sirun yksityisyydestään, koska tilalle tulee nopeampaa ja tehokkaampaa palvelua.

Avoimuudella on toki myös epämiellyttävät ilmenemismuotonsa. Facebookissa kerrotaan känneistä, krapuloista ja keskeytetyistä raskauksista aivan surutta. Big Brotherissa juostaan ahteri paljaana, ja tosi-tv:lle paljastetaan oman kodin surkea siivo. Mitä nuorempi ihminen, sitä julkisuushakuisempi hän on.

Jos suomalaiset ovat entistä avoimempia, ehkä myös asiakaspalvelu on muuttumassa. Monet vastustavat someaspaa, koska se ei suojaa tarpeeksi asiakkaan yksityisyyttä. Epäilen, että muutaman vuoden sisällä tämä väite kaatuu omaan absurdiuteensa. "Kuka muka haluaisi yksityisyyttä, jos voi saada julkisuutta?"

Mitä jos tulevaisuudessa yritys tarjoaa sekä someasiakaspalvelun että näyttäytymisareenan asiakkailleen? Tällainen palvelu yhdistäisi sekä yrityksen että asiakkaitten tarpeen. Julkinen someaspa voisi palkita asiakkaita erilaisin tunnustuksin, ja samalla yritys sitouttaisi asiakkaansa itseensä näiden omien tarpeiden avulla.

Itse en osaisi olla tällaisen yrityksen asiakkaana, mutta todennäköisesti Z-sukupolvi haluaa aspan, joka on näyttäytymisareena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos aktiivisuudestasi!